Wellicht krijg je al de rillingen als je eraan denkt, maar het schijnt toch echt goed voor je te zijn: een ijsbad. Zeker na het sporten zou het nemen van een ijsbad je spierpijn de volgende dag verminderen. Dat klinkt ideaal toch? In dit artikel noemen we een paar voordelen en geven we je wat tips voor als je er nog steeds tegenop zit. Wie weet is na het lezen hiervan zelfs de ergste koukleum overtuigd!

 

De voordelen van een ijsbad na het sporten

Tijdens het sporten warmt je lichaam op, afhankelijk van hoeveel je je hebt ingespannen. Deze warmte moet je daarna ook weer kwijtraken, maar hoe doe je dat? Je kan natuurlijke een koude douche nemen of rustig buiten een wandelingetje maken als het buiten koel is. Sommige sporters zweren echter bij het nemen van een ijsbad. Je lichaam wordt hierdoor blootgesteld aan een grote temperatuurwisseling en dit schijnt een aantal voordelen te hebben. Koelen vernauwt namelijk je bloedvaten, waardoor bijvoorbeeld zwelling wordt verminderd. Ook herstellen je spieren sneller met een koud bad. Ten derde schijnt het te helpen tegen blessures. Daarnaast word je er lekker wakker van, als je dat nog niet was na een flinke work-out.

 

Ga niet te lang in je ijsbad zitten!

Het is nu ook weer niet de bedoeling dat je te lang in het koude water blijft zitten. Te lang blijven zitten kan bijvoorbeeld je huid beschadigen. Het is ook helemaal niet het doel om het het zo lang mogelijk vol te houden. Als je te veel op de tijd gaat letten, wordt het daarnaast moeilijker te blijven zitten.

 

Met deze tips raak je zo gewend!

Als je een bad hebt in je badkamer, kan je gemakkelijk de koude kraan open zetten. Eventueel doe je ijs bij het water, maar dat hoeft niet per se. Ook leuk: een ijsbad in je achtertuin! Je kan bijvoorbeeld een ijsbad kopen van hout die je gewoon in je eigen achtertuin kunt zetten. Als je klaar bent kieper je deze gewoon om. Zo kan je online een dompelbad van het merk OFYR kopen. Dit zijn baden van hoge kwaliteit. Vul het bad, raap al je moed bij elkaar en blijf er enkele minuten in zitten. Zorg desnoods voor een warme muts die je op je hoofd kan zetten of een kop thee.

Kortom, het nemen van een ijsbad levert je veel voordelen op. Durf jij het aan een ijsbad in je sportroutine te verwerken? Je zal er nog fitter van worden!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *